Articles

Science Teacher Education in Times of Pandemic: An Online Learning Strategy on Constructivist and Remote Approaches to Science Laboratory

Ivana Elena Camejo Aviles and Eduardo Galembeck Published by Fundación Dialnet, January 2021

In the current context of exceptionality determined by the pandemic of the new coronavirus, an educational mediation research was developed by the Educational Technology Lab-UNICAMP, with an interpretive and descriptive perspective, in order to have evidence of science teachers' learning on constructivist and remote approaches to teaching in the science teaching laboratory. The researchers propose to contribute to science teachers through their continuing education in constructivist and remote approaches to raise the quality of distance science education, assumes the potential of remote experimentation due to its wide potential to help the process of teaching science at a distance. As part of the results of the application of the distance education strategy for the continuing education of teachers, it was possible to identify favorable conceptual changes consistent with current trends more widely accepted on the role of didactic experimentation in science teaching.

Full article Related work

Formação de professores de ciências em tempos de pandemia: uma estratégia de EAD sobre enfoques construtivistas e remotos do laboratório didático de ciências

Ivana Elena Camejo Aviles & Eduardo Galembeck Published by Revista de Educação, Ciências e Matemática, December 2021

No contexto atual de excepcionalidade determinado pela pandemia do novo coronavírus, foi desenvolvida no Educational Technology Lab-UNICAMP uma pesquisa de mediação pedagógica, com perspectiva interpretativa e descritiva no intuito de ter evidências de aprendizagem de professores de ciências sobre enfoques construtivistas e remotos de ensino no laboratório didático de ciências. Neste sentido, propõem-se contribuir com os professores de ciências através da sua formação continuada em enfoques de abordagens construtivistas e remotos para elevar a qualidade da educação científica à distância, assumindo as potencialidades da experimentação remota devido a seu amplo potencial para auxiliar o processo de ensino de ciências à distância. Como parte dos resultados da aplicação da estratégia de educação à distância para a formação continuada dos professores, foi possível a identificação de evidencias de aprendizagem consistentes com as tendências construtivistas de ensino de ciências no laboratório didático.

Full article Related work

Potencialidades de la contextualización en la enseñanza de las Ciencias: ¿abordaje de enseñanza o dimensión del conocimiento?.Potentialities of contextualization in Science education: approach to teaching or new dimension of knowledge?. Potencialidad

Ivana Camejo; Dalia Diez Escribano & Eduardo Galembeck Published by Revista de Investigación, February 2021

Investigación cualitativa-interpretativa cuyo objetivo fue indagar las apreciaciones sobre contextualización que poseen profesores de ciencias de educación media de São Paulo-Brasil y miembros del programa de postgrado de Multiunidades en Enseñanza de las Ciencias y Matemática. El estudio fue desarrollado en tres fases: Levantamiento de ideas y apreciaciones de los 18 profesores participantes sobre la contextualización en la enseñanza de las ciencias; socialización sobre significado de contextualización como nivel de conocimiento en la enseñanza de las ciencias; discusión de aplicaciones de la contextualización en sus prácticas educativas. Finalmente, los autores reflexionan sobre la contextualización en la enseñanza de las ciencias y la visualizan como un contenido supra dentro de los diferentes niveles del conocimiento científico, con todas las potencialidades para favorecer aprendizaje significativo, valorando conjuntamente las dimensiones propias del proceso de construcción del conocimiento científico y cotidiano del estudiante.

Full article Related work

LTE 2025 - Educational Technology Lab - IB - UNICAMP